Ooit, ver voor ik bij Finalist aan het werk ging, was ik te gast bij een van mijn klanten voor een periodieke update. We hadden een jaar daarvoor de nieuwe website opgeleverd en ik was benieuwd hoe de zaken ervoor stonden. De website was in beheer genomen en functioneerde naar behoren. Nu, na een wat langere periode wilde ik graag weten hoe de zaken ervoor stonden.
De nieuwe systeembeheerder was aangeschoven en liet direct van zich horen: 'Ik zou graag alle product data in de site willen kunnen zien- en exporteren!' Op deze vraag liet ik haar zien hoe ze dit met het CMS kon doen. De functionaliteit was in het CMS ingebouwd.
Binnen een aantal klikken had ik een export gemaakt. Hierop keek ze in tegenstelling tot mijn verwachting - niet blij - en zei tegen de directeur: "Waarom weet ik dit niet dat dit kan? Ik ben al weken bezig met het maken van een overzicht zoals dat net uit de site komt..."
Dit is een extreem voorbeeld. Het toont echter aan dat de eigenaar van een website soms niet op de hoogte is van de mogelijkheden die zijn of haar eigen website heeft en die benut kunnen worden... of erger... Hoe kostbaar het kan zijn als dat niet gedaan wordt.
Een waardevol gereedschap is uiteindelijk zo goed als de vaardigheid van degene die het gebruikt.
Een CMS is een waardevol gereedschap waarmee een redacteur kan zorgen dat een website altijd up to date is. Over tijd zal het bedrijf groeien en veranderen en zal de website mee veranderen. Er zijn tal van redenen waarom CMS-kennis opgefrist kan worden:
- De rol van redacteur zal door personeelsverloop niet altijd in de handen van dezelfde perso(o)n(en) zijn.
- De kennis wordt bij een wisseling van redacteur niet of niet goed overgedragen.
- Wijzigingen voor de site komen soms met grotere tussenposen. De kennis blijkt dan te zijn weggezakt.
- Wanneer het moet, wil je meteen met de site aan de slag kunnen gaan. Je bent klaar om iets belangrijks aan te passen of te melden!
Finalist redactietraining
Het is daarom dat wij vanuit Finalist redactietrainingen aanbieden om daarmee te zorgen dat klanten het beste uit hun website kunnen halen. Een waardevol gereedschap is uiteindelijk zo goed als de vaardigheid en kennis van degene die het gebruikt.
Verschillende soorten content aanmaken, structurele wijzigingen doorvoeren of een uitgebreid formulier bouwen... het kan allemaal*. En bij de functies van het CMS alleen houdt het natuurlijk niet op. Ook SEO en accessibility spelen een rol bij het invoeren van content. Een CMS kan daarbij helpen. En last but not least zal een training inzicht verschaffen waarom functies in een CMS werken zoals ze doen en waarom sommige dingen op dat moment wel of niet mogelijk zijn.
Mocht je dit lezen en nog geen Finalist klant zijn maar toch graag willen weten wat er mogelijk is (met een CMS), neem contact met ons op voor meer informatie en/ of om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Ben je geïnsteresseerd in Drupal of Liferay en wil je graag een keer een uitgebreide introductie krijgen in één van beide? Neem ook dan contact met ons!
*Dit uiteraard afhankelijk van de ingebouwde mogelijkheden en de rechten van de gebruiker.