"The Big Five"

In het onderscheid tussen standaard software en maatwerksoftware gaat de aandacht vaak uit naar de voordelen voor de ene stroming of juist voor de andere. 

Argumentatie voor maatwerk software beperkt zich vaak tot de voor de hand liggende open deuren, zoals alles in eigen hand hebben of geen vendor lock-in hebben. 

Maar wat zijn nu de use cases waarin de keuze doorslaat naar software op maat? Welke argumenten liggen er achter de keuze voor maatwerk? In deze blog zetten we "The Big Five" namelijk de 5 belangrijkste op een rij. 

Big Five 1#: Geen big-tech afhankelijkheid, privacy en databeheer in eigen hand

Terwijl de afhankelijkheid van digitalisering mede onder invloed van de coronacrisis exponentieel groeit, groeit de afhankelijkheid van Big Tech in gelijk tred mee. 

De Correspondent schrijft daar in een verhelderend artikel dit over:  

“Die afhankelijkheid, daar gaat het om. Er bestaat een nieuwe infrastructuur waar de samenleving niet zonder kan – net als het elektriciteitsnet en de watervoorziening. Apple, Amazon, Facebook, Google en Microsoft vormen er de kern van. Zij bepalen wie er onder welke voorwaarden toegang krijgt tot cruciale digitale diensten.” 

Zodra je je eigen bedrijfsdata in een cloudapplicatie van Big Tech stopt, ben je in feite je zelfbeschikkingsrecht op die data kwijt. Dat is een groot probleem, dat verder reikt dan bedrijfsdata. Ook privacy komt in het geding. De bedrijfsdata kan persoonsgegevens bevatten of gebruikt worden om persoonsgegevens elders te verrijken. Tech-nieuwsplatform Tweakers schreef onlangs nog dat de meeste Europese bedrijven de AVG overtreden door Amerikaanse clouddiensten. 

Wil je zeker weten dat je gegevens veilig zijn en van jezelf blijven, dan biedt maatwerk software dus uitkomst. 

Big Five #2: Schaalbaarheid en flexibiliteit, rekening houden met groei van je organisatie  

Je hebt behoefte aan een applicatie die bij de start al is ingericht om de groei van je organisatie te ondersteunen zonder dat dit een extra investering betekent. Je neemt immers niet af op basis van € per gebruiker maar je hebt te maken met een eenmalige investering die voorziet op groei. Het maakt dus niet uit hoeveel gebruikers, producten, processen erin worden toegevoegd. Je hebt zelf de architectuur van je applicatie in de hand. Jij weet immers als geen ander welke kant je op wilt. Daarnaast kun je ook zelf bepalen welke systemen je wilt koppelen en daarmee hou je de regie over je eigen processen. Schaalbaarheid op je eigen tempo is waar het je om gaat. 

Big Five #3: Ondersteunen van een uniek bedrijfproces

Als je een organisatie hebt met een uniek doel of een uniek proces dan is het moeilijk dat te ondersteunen met standaardsoftware. Simpelweg omdat die niet bestaat. Het is bovendien commercieel niet interessant om een standaardproduct te maken voor een markt van 1 of enkele potentiële afnemers. Je ziet dit vaak terug bij overheidsorganisaties die voor een specifiek doel zijn opgezet, of die een specifieke wet uitvoeren. Ook zijn er non-profit organisaties die een uniek doel dienen. Denk bijvoorbeeld aan Vluchtelingenwerk Nederland. Zij hebben een uniek proces dat tegelijkertijd flexibel en absoluut veilig moet zijn. Hier leggen ze dat uit.  In deze situatie is het dus zinnig om software op maat toe te passen. 

Wat de investering in maatwerksoftware bovendien met zich meebrengt is eigenaarschap over de software. Je eigen intellectuele kapitaal zit in je software en zul je altijd blijven behouden. In een tijdperk waarin dienstverlening in toenemende mate software-gebaseerd is, en omgekeerd, software bepalend is voor de kwaliteit van je dienstverlening, is dat best belangrijk. 

Big Five #4: Vervangen van verouderde of niet-geïntegreerde software 

Er zijn veel situaties waarin er in het verleden een keuze is gemaakt om een proces met software te ondersteunen en waarbij het risico te groot is geworden om ‘er nog aan te komen’. Dat kan komen omdat de omgeving te oud is, de kennis erover te dun gespreid en de afhankelijkheid te groot. Dat zie je in het groot, bijvoorbeeld bij grote banksystemen, en in het klein, bijvoorbeeld bij het gebruik van Windows XP (Overheid betaalt 1,7 miljoen voor Windows XP | NOS). Bijkomend nadeel van de oude omgeving is dat het niet aan gebruiksvriendelijkheidsverwachtingen of integratie-eisen van nu voldoet. Moderne software op maat biedt je de mogelijkheid om deze uitdagingen op te lossen. Oude software is na te bouwen inclusief de inzichten rondom gebruiksvriendelijkheid, integratie en toekomstgerichtheid. 

Big Five #5: Bedrijfskritisch proces te lang ondersteund met Excel 

Om allerlei praktische redenen kan (de ondersteuning van) een proces klein zijn begonnen met ondersteuning van eenvoudige tools die op dat moment ook toereikend waren. De groei van je organisatie of een toenemend belang van een proces zorgt ervoor dat die eenvoudige tools, bijvoorbeeld MS Excel, uitgroeien tot een complex geheel van formules, draaitabellen en macro’s. Dat gaat heel geleidelijk en ongemerkt. Totdat je tegen de grenzen van de mogelijkheden aanloopt. Denk daarbij aan afhankelijkheid van diepgaande kennis van individuen in het gebruik van de tool, geen gebruik van een database en te vrije mogelijkheid om een fout te maken of de betreffende excelsheet te overschrijven, verwijderen, etc. Naast de impact van een fout is ook de kans op een fout groot. Samen vormt dat dus een groot risico, dat geld, maar ook klanten en reputatieschade kan kosten. 

Met andere woorden: er zit een grens aan de schaalbaarheid, flexibiliteit, robuustheid en veiligheid van een ‘management-by-Excel' situatie. Een applicatie op maat die het proces ondersteunt lost deze problemen op. 

Zo, dat waren de - "The Big Five" - 5 belangrijkste redenen om voor maatwerk software te kiezen netjes op een rij. Ik ben benieuwd of je dit herkent. Laat het me weten in een reactie onder dit blog.  

Paula den Boer

[email protected]
Meer van Paula den Boer

Meer artikelen

Integratie

Applicaties koppelen? Wij hebben een schat aan ervaring.

4 minuten lezen
Lees het artikel Applicaties koppelen? Wij hebben een schat aan ervaring.
cookiebot

Nieuwe cookiebanners

2 minuten lezen
Lees het artikel Nieuwe cookiebanners
maatwerksoftware

Software kiezen is net als een auto kopen

5 minuten lezen
Lees het artikel Software kiezen is net als een auto kopen